Mažųjų bendrijų Apskaita

Mažosios bendrijos apskaita yra privaloma visoms įsteigtoms mažosioms bendrijoms – nesvarbu ar jau turite įsteigtą mažąją bendriją ir ieškote jai buhalterio, ar dar tik svarstote ją įsteigti. Kadangi apie tai sulaukiame daug klausimų iš pradedančiųjų verslininkų – surinkome visą svarbiausią informaciją apie mažosios bendrijos apskaita, ją susistemonome ir čia pateikiame – viskas apie mažosios bendrijos apskaitą, jų steigimą, privalumus ir trūkumus.

 

Viskas apie mažąsias bendrijas

* Kas gali tvarkyti mažosios bendrijos apskaitą?

Mažųjų bendrijų apskaitą gali tvarkyti tiek pasamdyta buhalterijos įmonė, tiek pačios mažosios bendrijos narys.

Jei steigiate mažąją bendriją, kviečiame kreiptis į mus ir sudaryti buhalterijos paslaugų sutartį – mes jums suteiksime buhalterijos tvarkymo paslaugas už prieinamą kainą. Be to, būsite tikri, kad jūsų buhalterija bus tvarkoma kokybiškai, buhalterinį išsilavinimą turinčių specialistų ir visą savo laiką ir dėmesį galėsite skirti verslo vystymui ir jums nereikės gilintis į buhalterijos įstatymų subtilybes bei atlikti nuolatinius apskaitos vedimo darbus.

Susisiekite dėl mažosios bendrijos apskaitos tvarkymo (spauskite čia >>>).

Pasamdyta buhalterijos įmonė mažojoje bendrijoje turi savo privalumus – ji ne tik pateikia visus dokumentus VMI, Sodrai, rengia metines ataskaitas, tačiau pagal vadovo ar bendrijos narių poreikius gali parengti ir kitas ataskaitas su reikiama informacija pagal poreikį.

Samdyti buhalterijos įmonę mažųjų bendrijų apskaitą vesti verta ir dėl to, kad apskaitos kaina yra lankstesnė ir derinama pagal darbų kiekį, tuo tarpu jei samdomas buhalteris, jam reikia mokėti bent pusės etato ar pilno etato atlyginimą nuolatos, o jei darbų apimtys nėra pakankamos ir darbo pasamdytam buhalteriui nėra bent pusei dienos – buhalterį samdyti nėra efektyvu.

Be to, mažosios bendrijos apskaitai tvarkyti verta samdyti buhalterinių paslaugų įmonę ir dėl to, kad sutaupomas laikas, reikalingas MB steigėjams įsigilinti į teisės aktus, deklaracijų pateikimo tvarką ir mokesčius. O kvalifikuoti buhalteriai samdomoje įmonėje užtikrina, kad buhalterijoje bus mažiau klaidų, kurios gali brangiai kainuoti atėjus patikrinimams.

MB narys ir pats gali tvarkyti mažosios bendrijos buhalteriją, tačiau tai nerekomenduojama, kadangi tam reikalinga buhalterijos programa, reikia skirti daug laiko apskaitos tvarkymo literatūros studijavimui, kai iškyla klausimų – kreiptis į SODRĄ ir VMI ieškant atsakymų – O tai nėra efektyviai panaudojamas mažosios bendrijos narių laikas.

O ar gali mažosios bendrijos vadovas tvarkyti apskaitą?

Nors Lietuvos Respublikos apskaitos įstatyme nurodyta, kad įmonių vadovai negali tvarkyti apskaitos, tačiau įstatyme yra numatyta išimtis mažosioms bendrijoms – jų vadovai, esantys mažųjų bendrijų nariais, gali tvarkyti bendrijos apskaitą.

Tačiau jei steigiant mažąją bendriją neturite buhalterinio išsilavinimo, kviečiame kreiptis į mus ir mes jums suteiksime mažųjų bendrijų apskaitos paslaugas už konkurencingą kainą – susisiekite >>>.

Kokius mokesčius reikia mokėti įsteigus mažąją bendriją?

Įsteigus mažąją bendriją iš karto kiekvieną mėnesį mokėti mokesčių nereikia jei jos nariai PSD (privalomuoju sveikatos draudimu) yra apdrausti kitais būdais. Jei nariai nėra apdrausti PSD, tada Privalomąjį Sveikatos Draudimą reikia mokėti kas mėnesį. Pelno mokestis mokamas pasibaigus metams, o PVM mokėtoju įsiregistruoti atsiranda pareiga kai pasiekiama nustatyta apyvartos suma. Valstybinio Socialinio Draudimo (VSD) įmokos pirmaisiais metai gali būti taip pat nemokamos.

Mažųjų Bendrijų mokesčiai yra tokie:

Pelno mokestis: 15% yra standartinis pelno mokesčio tarifas, o lengvatinis pelno mokesčio tarifas yra 5% ir jis taikomas jei:
* MB darbuotojų skaičius neviršija 10 vidutiniškai per metus.
* MB generuoja iki 300.000 Eur pajamų per metus.
* MB nariai kitose įmonėse ar bendrijose neturi daugiau, kaip 50 proc. akcijų ar dalių.

PVM (pridėtinės vertės mokestis): standartinis PVM tarifas yra 21%. Pridėtinės vertės mokestis nemokamas, jei bendrija nėra registruota PVM mokėtoju. Privaloma registruotis PVM mokėtoju jei pasiekiama 45.000 Eur pajamų per paskutinius 12 mėnesių arba prekių, kurios įsigyjamos iš kitų valstybių narių, vertė viršija 14.000 Eur per kalendorinius metus.

GPM (Gyventojų pajamų mokestis): Gyventojų pajamų mokestį turi mokėti mažųjų bendrijų nariai nuo visų iš bendrijos per metus gautų pajamų. Šios pajamos yra laikomos B klasės pajamomis ir MB narys turi pasibaigus metams VMI pateikti pajamų deklaraciją ir sumokėti GPM (15%).

VSD (Valstybinis Socialinis Draudimas SODRAI): tai ligų, motinystės, pensijų ir nedarbo socialinis draudimas. VSD standartinis tarifas yra 30,3%, o jei MB narys dalyvauja papildomame pensijos kaupime – tada tarifas yra 32,3%. VSD įmokų galima nemokėti už MB narius, kurių amžius yra iki 29 m. bei pirmaisiais MB veiklos metais.

PSD (privalomasis sveikatos draudimas SODRAI): tai mokestis, skirtas apmokėti gydymo išlaidas ir juo draustas asmuo gali lankytis poliklinikoje ir gauti kitas būtinas gydymo paslaugas nemokamai. PSD tarifas 9%. PSD įmokų mokėti nereikia už narius, kurie draudžiami valstybės lėšomis (pavyzdžiui studentai, pensininkai, tevas, auginantis vaiką iki 8 metų amžiaus ir kt.).

Jei bendrijos nariai lėšų asmeniniams poreikiams iš MB neima, o išsiima tik kaip pelną, šios išmokos VSD ir PSD nėra apmokestinamos. Už tokius narius MB turi mokėti PSD ir VSD įmokas nuo minimalios algos, tačiau su išimtimis – VSD ir PSD įmokos nemokamos už MB narius pensininkus ir MB narius, dirbančius pagal darbo sutartis.

Jei MB sudaro ne tik jos nariai, tačiau ir samdomi darbuotojai, tokiu atveju šių pasamdytų žmonių darbo užmokestis apmokestinamas įprastai kaip ir kitose įmonėse – šio darbo užmokesčio apmokestinimo tvarka nesiskiria.

Tuo atveju, jei mažojoje bendrijoje dirba tik nariai ir savo reikmėms piniginių lėšų nariai neišsiima, tai nereikia teikti deklaracijų SODRAI.

Mažosios Bendrijos steigimo tvarka ir žingsniai:

Dažnai galvojantys apie verslo pradžią mūsų klausia kaip įsteigti mažąją bendriją?

Pigiausias ir greičiausias, ir tikriausiai patogiausias būdas įsteigti mažąją bendriją yra elektroniniu būdu. Tai galima atlikti per Registrų centro internetinį puslapį, jo savitarnos sistemą (spauskite čia >>> ).

Tam reikia turėti priėjimą prie kompiuterio – ir nereikia eiti pas notarą ir mokėti už jo paslaugas, taip pat nereikia atskirai rengti steigimo dokumentų – tam registrų centro puslapyje užpildomos dokumentų jau parengtos standartinės formos. Tačiau reikia turėti būdą pasirašyti dokumentus elektroniniu parašu. Tikriausiai paprasčiausias būdas įsigyti elektroninį parašą – kreiptis į savo mobilaus ryšio operašotių (Tele2, Bitę ar Telia) ir galėsite dokumentus pasirašinėti elektroniniu būdu pasinaudodami savo telefonu. Paprasta ir patogu. Taigi, pirmiausia įsigykite elektroninį parašą.

Kitas žingsnis – turėti adresą, kuriuo bus registruojama mažoji bendrija. Steigiant ją elektroniniu būdu reikės, kad dėl leidimo suteikti buveinės adresą pasirašytų visi patalpų bendrasavininkai ir dokumentą pasirašytų visi elektroniniu parašu taip pat. Todėl jei steigiamų patalpų savininkai neturi elektroninio parašo ir jų yra keletas, tai tampa sudėtingiau. Tačiau viena iš išeičių – internete nusipirkti įmonės registracijos adresą. Užsakius šią paslaugą sutartu laiku adreso savininkas elektroniniu parašu pasirašo dėl adreso suteikimo jūsų bendrijai registrų centro puslapyje ir steigimą galima tęsti. Adreso suteikimo paslaugą jūsų mažajai bendrijai mes taip pat teikiame – galite į mus kreiptis ir mes suteiksime jūsų mažajai bendrijai registracijos adresą ir padėsime ją įsteigti. Susisiekite >>>.

Dar vienas žingsnis – laikinai įtraukti mažosios bendrijos pavadinimą į juridinių asmenų registrą. Tam prisijungus ir Registrų centro savitarnos juridinių asmenų registro skiltyje reikia pateikti juridinio asmens prašymą „Laikinai įtraukti pavadinimą į JAR (Juridinių asmenų registrą)“. Dėl lietuvių kalbos taisyklių jį gali tekti pataisyti, tačiau gavus patvirtinimą dėl tinkamo pavadinimo, įmonę galima steigti.

Registrų centras yra parengęs video instrukciją įmonės pavadinimo laikiną įtraukimą – jį galite pažiūrėti čia:

Galutinis mažosios bendrijos įsiteigimo žingsnis – jos registracijos dokumentų pateikimas Registrų centro savitarnoje. Prisijungus reikia pateikti prašymą „įregistruoti įmonę Juridinių Asmenų Registre JAR“. Registrų centro sistema pati parengia standartinę steigimo sutartį ir nuostatus ir juos turi pasirašyti visi MB steigėjai elektroniniu parašu. Taip pat turi būti patvirtinamas ir buveinės adresas. Užpildžius visus reikiamus laukelius ir dokumentus, reikia už steigimą apmokėti Registrų centro svetainėje. Ir netrukus jūsų nauja steigiama Mažoji Bendrija jau bus įregistruota.

Steigiantiems mažąją bendriją Registrų centras yra parengęs išsamias instrukcijas – kaip užpildyti reikiamus laukus jų svetainėje registruojant mažąją bendriją galite pažiūrėti čia:

I Instrukcija: kai valdymo organas yra mažosios bendrijos vadovas:

II Instrukcija: kai valdymo organas yra mažosios bendrijos narių susirinkimas.

Mažųjų bendrijų steigimo privalumai:

Steigiantys mažąsias bendrijas pažymi tokius šios įmonės privalumus:

* MB įsteigti nereikalingas įstatinis kapitalas. Tuo MB skiriasi nuo UAB, kadangi uždarajai akcinei bendrovei įsteigti reikalingas 2500 Eur pradinis kapitalas.

* MB kaip ir UAB yra ribotos civilinės atsakomybės juridinis asmuo, t. y. MB nariai neatsako savo turtu už įmonės įsiskolinimus, kaip yra individualiose įmonėse ir vykdant individualią veiklą.

* MB gali būti tik nariai, gali nebūti samdomų darbuotojų. Tai patrauklu, kadangi įsteigus mažąją bendriją nuo pat pradžios nereikia kiekvieną mėnesį mokėti atlyginimų ir su atlyginimais susijusių mokesčių, kaip tai yra UAB’uose – kur būtinai turi būti būtinai įdarbintas direktorius, kuriam mokamas atlyginimas (jei nenorima samdyti antro darbuotojo – buhalterio – tokiu atveju sudaroma buhalterijos paslaugų sutartis su buhalterijos įmone – tokias paslaugas už prieinamą kainą teikiame mes – prašom kreiptis >>>).

* Pajamos apmokestinamos tik 15% tarifu, kuris yra mažesnis mokestis. MB direktorius sudaro civilinę paslaugų sutartį, dėl to jo atlyginimas nėra apmokestinamas SODROS mokesčiais.

Mažosios bendrijos apskaita – detali įstatymų ir apskaitos standartų informacija:

Jei ruošiatės steigti mažąją bendriją, kviečiame jus susisiekti su mumis (spauskite čia >>>) ir jums pasistengsime padėti bei pakonsultuoti dėl buhalterijos ir mažosios bendrijos mokesčių klausimų.

O jei norite savarankiškai pasigilinti į tam tikrus teisinius aktus ir įstatymus, čia pateikiame detalesnės įstatyminės informacijos:

Mažosios bendrijos steigimą, valdymą, veiklą, pertvarkymą ir pabaigą reglamentuoja Lietuvos Respublikos mažųjų bendrijų įstatymas. Jį galite atsidaryti paspaudę čia >> .

Mažosios bendrijos, kai sudaro finansines ataskaitas ir tvarko apskaitą, turi vadovautis dviem įstatymais: LR buhalterinės apskaitos įstatymu (galite atsidaryti paspaudę čia >>  ) ir LR įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu (galite atsidaryti paspaudę čia >>  ).

Jei mažosios bendrijos finansinės ataskaitos sudaromos pagal verslo apskaitos standartus, tokiu atveju finansinių ataskaitų rinkinio sudėtį ir sudarymą nustato verslo apskaitos standartai.

38-asis verslo apskaitos standartas, kurio pavadinimas yra „Neribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų ir mažųjų bendrijų buhalterinė apskaita ir finansinės ataskaitos“, nustato mažųjų bendrijų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų rinkinio sudėties, turinio ir sudarymo reikalavimus.

Šis 38-tasis verslo apskaitos standartas nustato, kad mažoji bendrija gali pasirinkti iš dviejų variantų tvarkydamos apskaitą ir sudarydamos finansines ataskaitas:

A. gali vadovautis 38-ojo verslo apskaitos standarto nuostatomis,

B. gali vadovautis kitais priimtais verslo apskaitos standartais.

Jei mažoji bendrija pasirenka apskaitą vesti pagal pagal 38-ąjį verslo apskaitos standartą, tokiu atveju ji turi rengti:
* balansą,
* pelno (nuostolių) ataskaitą ir
* aiškinamąjį raštą.

Tuo atveju, jei mažoji bendrija pasirenka apskaitą vesti pagal visus priimtus verslo apskaitos standartus, tai ji turi rengti:
* sutrumpintą balansą,
* pelno (nuostolių) ataskaitą ir
* aiškinamąjį raštą.

Pagal 38-ajį verslo apskaitos standartą tvarkant mažosios bendrijos apskaitą yra daug supaprastinimų. Šį standartą taikančioms mažosioms bendrijoms:

– Nereikia rengti nuosavo kapitalo pokyčių ir pinigų srautų ataskaitų.

– Nereikia teikti informacijos pagal kitų VAS reikalavimus aiškinamajame rašte.

– Nereikia vertinti turto ir įsipareigojimų kita verte (tikrąja, grynąja galimo realizavimo, amortizuota savikaina) negu įsigijimo savikaina.

– Nereikia taikyti perkainotos vertės būdo ilgalaikio materialiojo turto apskaitai.

– Nereikia nuvertinti turto.

– Nereikia sudaryti atidėjinių, nereikia teikti informacijos apie neapibrėžtuosius įsipareigojimus ir neapibrėžtąjį turtą.

– Nereikia skaičiuoti, apskaitoje nereikia registruoti ir finansinėse ataskaitose nereikia pateikti atidėtojo pelno mokesčio.

– Nereikia pripažinti, apskaitoje nereikia registruoti ir finansinėse ataskaitose nereikia rodyti ilgalaikio atlygio darbuotojui.

– Ištaisytų apskaitos klaidų ir pakeistos apskaitos politikos poveikio nereikia rodyti retrospektyviniu būdu.

Pagal šį standartą aiškinamajame rašte turi būti pateikta:

1. Bendrijos pavadinimas, kodas, adresas, įregistravimo data, veiklos laikotarpis, jeigu jis yra ribotas, filialų ir atstovybių skaičius.

2. Trumpas veiklos sričių apibūdinimas.

3. Jei bendrija turi darbuotojų – vidutinis darbuotojų skaičius.

4. Kad bendrija apskaitą tvarko ir finansines ataskaitas sudaro pagal 38-ąjį verslo apskaitos standartą „Neribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų ir mažųjų bendrijų buhalterinė apskaita ir finansinės ataskaitos“.

5. Jei finansiniais metais buvo keičiama mažosios bendrijos apskaitos politika, trumpas tų pakeitimų apibūdinimas ir priežastys.

6. Iš narių gautinų ir (ar) nariams grąžintinų jų įnašų vertė.

7. Per ataskaitinį laikotarpį bendrijos nariams avansu išmokėta pelno dalis.

8. Garantijos pobūdis, suma, jei užtikrindama kito asmens įsipareigojimus mažoji bendrija yra suteikusi garantiją.

Dažniausiai užduodami klausimai apie mažąsias bendrijas

Dažniausiai mums užduodami klausimai apie mažųjų bendrijų steigimą ir apskaitos tvarkymą: atsakome jums trumpai:

Mažoji bendrija, kaip verslo forma, yra gana nauja – jas leista kurti nuo 2012 metų. Ši forma buvo sukurta siekiant skatinti naujų mažų verslų kūrimąsi, tai atspindi ir šios formos pavadinimas. Mažojoje bendrijoje turi būti ne daugiau kaip 10 narių ir visi jie turi būti fiziniai asmenys. Tai reiškia, kad ši forma yra ribota ir jos kūrime negali dalyvauti juridiniai asmenys – įmonės.

Mažosios bendrijos kapitalas yra suformuojamas iš narių įnašų, o kadangi nėra nustatyto kapitalo dydžio – šią formą verta pasirinkti tuo atveju, jei steigėjai nėra sukaupę uždarajai akcinei bendrovei reikalingo pradinio kapitalo.

Prieš stengiant MB reikėtų apgalvoti kaip bus valdoma bendrija: yra du galimi variantai:

A. bendriją gali valdyti jos narių susirinkimas, ir šis susirinkimas išrenka atstovą (vieną iš narių).

B. bendrija gali turėti narių susirinkimą ir bendrijos vadovą.

Steigėjai gali būti tik fiziniai asmenys – žmonės. Įmonės negali dalyvauti mažųjų bendrijų steigime. Be to, mažosios bendrijos steigėjų skaičius ribojamas, jų negali būti daugiau, kaip 10. Todėl įsteigti mažąją bendriją gali vienas žmogus, galima steigti dviese, galima turėti iki 10 steigėjų.

Taip, vadovu gali būti mažosios bendrijos narys – su juo pasirašoma civilinė (paslaugų) sutartis ir šiai sutarčiai netaikomos Darbo kodekso nuostatos – tai nėra įdarbinimo sutartis ir nuo vadovui išmokamo atlyginimo nėra mokami mokesčiai SODRAI.

Mažoji bendrija gali būti valdoma dviem būdais – arba mažosios bendrijos narių susirinkimas yra vienintelis jos valdymo organas, arba gali būti bendrija valdoma narių susirinkimo ir mažosios bendrijos vadovo, su kuriuo pasirašoma sutartis.

Jei bendriją valdo narių susirinkimas, tai susirinkime nariai turi spręsti dėl kiekvienos sutarties sudarymo ir sutartį pasirašo MB atstovas. Jei bendrija turi vadovą – sutartis pasirašo mažosios bendrijos vadovas.

Mažoji bendrija gali samdyti darbuotojus ir su jais sudaryti darbo sutartis, tačiau to daryti neprivalo. Be to, ji negali sudaryti darbo sutarčių su mažosios bendrijos nariais. Taigi, bendrijoje gali dirbti tik jos nariai be papildomai samdomų darbuotojų.

Ne, tokios teisės bendrijos vadovas neturi, nes su juo sudaryta civilinių paslaugų sutartis. Neturi teisės į atostogas ir bendrijos nariai. Taip yra dėl to, kad mažosios bendrijos, jos narių ir vadovo santykiams netaikomos Darbo kodekso nuostatos.

Už visas šias veiklas bus atsakingas mažosios bendrijos atstovas, jei nėra pasamdyto vadovo.

Kas tvarkys mažosios bendrijos apskaitą turi nuspręsti narių susirinkimas. Apskaitą gali tvarkyti ir vienas iš bendrijos narių, be to, tai gali daryti ir pasamdyta buhalterijos paslaugų įmonė. Mes galime tvarkyti jūsų steigiamos mažosios bendrijos apskaitą – kviečiame dėl to susisiekti – spauskite čia >>>.

Šios vadovo gautos pajamos apmokestinamos 15 proc. pajamų mokesčio tarifu. Šį mokesti sumoka mažoji bendrija apskaičiuodama vadovui išmokamas sumas ir perveda į valstybės biudžetą įstatymų nustatyta tvarka. SORDOS mokesčiais šios pajamos neapmokestinamos.

Minimalus kapitalas steigiant mažąją bendriją įstatyme nėra nustatytas. Kiek pinigų įnešti steigiant bendriją sprendžia jos nariai arba jos steigėjas, jei jis yra vienas.

Ne, jei narys yra įsidarbinęs kitur ir už jį mokami šie mokesčiai kitoje darbovietėje, taip pat jei narys yra apdraustas valstybės (pvz yra pensininkas, studentas, moksleivis).

Tai mažoji bendrija turi atlikti trim atvejais: * kai pasibaigia finansiniai metai, * kai iš mažosios bendrijos pasitraukia vienas iš jos narių ir su juo reikia atsiskaityti, * kai paskirstomas pelnas jos nariams už trumpesnį nei finansiniai metai laikotarpį.

Jei mažoji bendrija steigiama elektroniniu būdu, notaro paslaugos nėra reikalingos. Steigiantiems asmenims reikia turėti elektroninius parašus ir jie gali įsteigti mažąją bendriją internetu.

Steigiant mažąją bendriją, už laikiną pavadinimo įtraukimą registrų centrui reikės sumokėti 16,22 EUR mokestį, o už mažosios bendrijos įregistravimą – 51,61 EUR mokestį.

Jei ruošiatės kurti mažąją bendriją arba jau ją įkūrę ieškote buhalterio, prašome kreiptis – galėsime padėti mažosios bendrijos steigimo metu bei suteiksime buhalterines paslaugas už patraukią kainą – susisiekite paspaudę čia >>>.